
Od 22. do 25. dubna 2025 čerpá starosta obce dovolenou.
Z důvodu úrazu paní matrikářky nebude možné v tomto období legalizovat, ani vidimovat dokumenty a využívat agendu Czechpoint. (Oveřování listin)
Obsah
a) důvody pro pořízení územního plánu obce a stanovení hlavních cílů rozvoje území
b) výčet katastrálních území, tvořících území obce
c) požadavky vyplývající pro řešené území z územního plánu velkého územního celku a z programu rozvoje okresu a obce
d) význam a funkce obce v osídlení, požadavky vyplývající z širších vztahů v území
e) požadavky vyplývající ze základních demografických, sociálních a ekonomických údajů obce a výhledů
f) požadavky a podmínky pro rozvoj obce s přihlédnutím k historickým, kulturním, urbanistickým a přírodním podmínkám území
g) požadavky na vymezení zastavitelných území
h) požadavky na tvorbu a ochranu životního prostředí, zdravých životních podmínek, na využitelnost přírodních zdrojů a ochranu krajiny a na územní systémy ekologické stability
i) požadavky na ochranu kulturních památek, památkově chráněných území a jejich ochranných pásem
j) požadavky na řešení koncepce dopravy, občanského a technického vybavení a nakládání s odpady
k) požadavky vyplývající z dalších právních předpisů
l) požadavky a podmínky pro řešení vzájemných vztahů částí obce a vztahů se sousedními obcemi
m) požadavky na nutné asanační zásahy
n) okruhy problémů řešení, vyplývající z průzkumů a rozborů
o) výkres limitů využití území, vyplývajících z právních předpisů a správních rozhodnutí, včetně stanovení zátopových území
p) požadavky na rozsah a způsob zpracování konceptu řešení a návrhu, včetně požadavků na regulaci využití a uspořádání ploch
Zadání územního plánu obce Dubenec
Zadání na zpracování územního plánu obce (dále také ÚP obce) Dubenec obsahuje pokyny zpracovateli pro řešení hlavních střetů zájmů a problémů v řešeném území, stanovuje podmínky rozvoje území a ochrany jeho hodnot a požadavky na obsah a rozsah územního plánu obce Dubenec.
a) důvody pro pořízení územního plánu obce a stanovení hlavních cílů rozvoje území
Obec Dubenec v současné době nemá schválenou ani zpracovanou žádnou územně plánovací dokumentaci (dále také ÚPD). Rozvoj obce probíhá na základě urbanistických studií (dále také US) zpracovaných v různých obdobích různými projekčními kancelářemi a ateliéry. Výstavba infrastruktury obce (vodovodu, kanalizace apod.) probíhá na základě studií a následně zpracovaných dílčích realizačních projektů jednotlivých částí. Urbanistická rozvojová studie obce Dubenec zpracovaná v roce 1996 ing.arch. Hanou Vašatovou z Hradce Králové, Blodková ul. čp. 346, řeší dvě lokality zastavěných částí obce (kolem kostela a kolem základní školy).
Hlavním důvodem pro pořízení ÚP obce Dubenec je potřeba stanovit podmínky pro rozvoj obce Dubenec a to jak s ohledem na hospodářský potenciál, tak také na přírodní faktory a podmínky.
Hlavními cíly rozvoje území obce jsou:
Při dosahování hlavních cílů rozvoje území je nutné:
b) výčet katastrálních území, tvořících území obce
Administrativně správní území obce Dubenec tvoří jedno katastrální území a to katastrální území Dubenec.
Tabulka č.1
Katastrální území
Výměra k.ú. v ha
Dubenec 1 214
c) požadavky vyplývající pro řešené území z územního plánu velkého územního celku a z programu rozvoje okresu a obce
V současné době se po projednání konceptu a zpracování souborného stanoviska zpracovává již návrh územního plánu velkého územního celku (dále také ÚP VÚC) Trutnovsko-Náchodsko. V návrhu výše uvedeného ÚP VÚC je i návrh regulativů územního rozvoje a limity využiti území. Územní plán obce bude v plném rozsahu respektovat tyto regulativy územního rozvoje.
Obec nemá zpracovaný program rozvoje obce.
Program rozvoje okresu Trutnov není rovněž zpracován.
d) význam a funkce obce v osídlení, požadavky vyplývající z širších vztahů v území
Obec Dubenec je střediskovým sídlem místního významu se spádovým územím obcí Hřibojedy, Doubravice, Velký Vřešťov, Lanžov, Vilantice a Libotov. Leží podél státní silnice III/32542 Lanžov - Velichovky a na obou březích potoka Hustířanka, jižně od města Dvůr Králové nad Labem. Je obklopena převážně rozsáhlými lány zemědělské půdy, která je na 911 ha, což je 75,05 % z celkové plochy řešeného území. Lesní půda v řešeném území je na 209 ha, co představuje 17,21 % řešeného území. Zbylou část řešeného území o velikosti 94 ha (7.75 %) tvoří vodní plochy (6 ha), zastavěné plochy (16 ha) a ostatní plochy (72 ha).
V ÚP je nutno zachovat stávající vazby na okolní osídlení, infrastrukturu a respektovat nadregionální lokality podléhající určitým limitům (nadregionální biocentra a biokoridory apod.).
e) požadavky vyplývající ze základních demografických, sociálních a ekonomických údajů obce a výhledů
V ÚP obce bude respektován požadavek na pozvolný růst počtu obyvatel obce a vytváření podmínek pro její další ekonomický rozvoj. Dále budou v ÚP, dle dostupnosti, využity i výsledky sčítání lidí, bytů a domů z února 2001.
V roce 1996 měl Dubenec 610 trvale bydlících obyvatel z toho bylo 299 mužů a 311 ženy. K 1.1.1999 žilo v obci 648 obyvatel.
Demografický vývoj obce v období od r. 1869 do r. 1996
Tabulka č.2
Rok | Počet obyvatel |
1869 | 1439 |
1900 | 1236 |
1930 | 981 |
1950 | 707 |
1961 | 735 |
1970 | 682 |
1980 | 627 |
1991 | 593 |
1996 | 610 |
Demografický vývoj obce v období od r. 1991 do r. 1999
Tabulka č.3
Rok | Počet obyvatel k 1.1. |
1991 | 593 |
1992 | |
1993 | |
1994 | |
1995 | |
1996 | 610 |
1997 | |
1998 | |
1999 | 648 |
V roce 1996 bylo v obci:
f) požadavky a podmínky pro rozvoj obce s přihlédnutím k historickým, kulturním, urbanistickým a přírodním podmínkám území
Rozvoj obce a celého řešeného území bude v ÚP splňovat tyto podmínky a požadavky území:
Historické a kulturní podmínky
Urbanistické podmínky
Přírodní podmínky
Návrh ÚP na funkční využití jednotlivých pozemků v řešeném území bude v souladu se zákonem č. 284/1991 Sb., o pozemkových úpravách v platném znění.
g) požadavky na vymezení zastavitelných území
V ÚP budou vymezeny tyto zastavitelné území:
h) požadavky na tvorbu a ochranu životního prostředí, zdravých životních podmínek, na využitelnost přírodních zdrojů a ochranu krajiny a na územní systémy ekologické stability
Návrh ÚP obce bude splňovat požadavky na tvorbu a ochranu životního prostředí, zdravých životních podmínek, ochranu krajiny a na územní systémy ekologické stability.
Z hlediska ochrany přírody a krajiny a zdravých životních podmínek bude ÚP v souladu se:
i) požadavky na ochranu kulturních památek, památkově chráněných území a jejich ochranných pásem
V ÚP obce je nutno respektovat a chránit všechny nemovité kulturní památky, zapsané v Ústředním seznamu nemovitých kulturních památek MK ČR a území archeologických nálezů.
V Ústředním seznamu nemovitých kulturních památek ČR jsou zapsány:
- pod č. 3474 - Kostel sv. Josefa.
Původně gotická architektura ze 14. století, zvláště hodnotná v barokní přestavbě v r. 1740, navazující na pohybový směr architektury českého baroka. V obvodní zdi je několik náhrobků a renesanční epitaf z r. 1604. Doklad středověkého osídlení obce.
- pod č. 3475 - Fara.
Pozdě barokní budova z r. 1740, typická zděná stavba venkova.
- pod č. 3476 - Roubený dům čp. 40
Lidová architektura podkrkonošského okruhu od neznámého tesaře z r. 1875.
- pod č. 5150 - "Památník obětem 2. světové války"
- pod č. 6055 - dům čp. 158, p.č.40
V řešeném území není památkově chráněné území ani chráněné lokality archeologických nalezišť.
j) požadavky na řešení koncepce dopravy, občanského a technického vybavení a nakládání s odpady
Návrh ÚP obce bude respektovat stávající dopravní, občanské a technické vybavení řešeného území. V návrhu budou zohledněny zpracované studie technické infrastruktury (vodovod, kanalizace apod.) a návrhy z urbanistické rozvojové studie obce Dubenec.
V návrhu ÚP bude řešeno napojení nových lokalit výstavby (rodinných domů, občanské a technické vybavenosti apod.) v současně zastavěném území i zastavitelném území na stávající případně nově navrženou infrastrukturu. Návrhy místních komunikací, účelových komunikací a dalších připojení budou v ÚP obce řešeny v souladu se zákonem č.13/1997 Sb. a vyhlášky č. 104/1997 Sb. V ÚP obce bude rovněž řešená doprava v klidu (parkoviště).
Stávající způsob likvidace tuhého domovního odpadu (TDO) bude zachován.
k) požadavky vyplývající z dalších právních předpisů
Návrh ÚP bude respektovat požadavky civilní obrany v souladu s vyhláškou MMR č. 135/2001 Sb., o územně plánovacích podkladech a územně plánovací dokumentaci, vydaná pravoplatná územní rozhodnutí, stavební povolení a ochranná pásma stanovená podle platných právních předpisů a dále:
l) požadavky a podmínky pro řešení vzájemných vztahů částí obce a vztahů se sousedními obcemi
Obec Dubenec nemá žádné požadavky na řešení vzájemných vztahů se sousedními obcemi.
m) požadavky na nutné asanační zásahy
Zadavatel nemá předem specifikované požadavky na nutné asanační zásahy v řešeném území resp. lokalitách.
n) okruhy problémů řešení, vyplývající z průzkumů a rozborů
V ÚP budou řešeny tyto okruhy problémů vyplývající z dlouhodobého sledování území a technického vybavení území:
- likvidace odpadních vod.
o) výkres limitů využití území, vyplývajících z právních předpisů a správních rozhodnutí, včetně stanovení zátopových území
Výkres limitů je samostatnou grafickou přílohou k tomuto zadání a je vypracován v měřítku 1:25 000.
p) požadavky na rozsah a způsob zpracování konceptu řešení a návrhu, včetně požadavků na regulaci využití a uspořádání ploch
Návrh ÚP bude zpracován v souladu se zákonem č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) v platném znění a vyhlášky č. 135/2001 Sb., o územně plánovacích podkladech a územně plánovací dokumentací v platném znění a v tomto rozsahu:
Textová část
A. Základní údaje
a) hlavní cíle řešeného území,
b) zhodnocení dříve zpracované a schválené územně plánovací dokumentace,
c) vyhodnocení splnění zadání územního plánu obce.
B. Řešení územního plánu
a) vymezení řešeného území podle katastrálního území obce,
b) základní předpoklady a podmínky vývoje obce a ochrany hodnot území,
c) návrh urbanistické koncepce,
d) návrh členění území obce na funkční plochy a podmínky jejich využití,
e) limity využití území včetně stanovení zátopových území,
f) přehled a charakteristika vybraných ploch zastavitelného území,
g) návrh koncepce dopravy, občanského a technického vybavení a nakládání s odpady,
h) vymezení ploch veřejně prospěšných staveb a asanačních úprav,
i) návrh požadavků civilní ochrany,
j) vyhodnocení předpokládaných důsledků navrhovaného řešení na životní prostředí, na zemědělský půdní fond a na pozemky určené k plnění funkcí lesa podle zvláštních předpisů,
k) návrh lhůt aktualizace.
C. Závazná část ve formě regulativů
Grafická část
A. Hlavní výkres s komplexním řešením celého území obce, který bude obsahovat graficky vyjádřitelné regulativy, vymezeni hranic zastavitelného území a vyznačení hranic současně zastavitelného území obce, vymezení ploch s rozdílným využitím a regulací zpracovaný v měřítku 1:5000 (případně podrobnějším).
B. Výkres dopravní a technické infrastruktury s návrhem dopravního řešení, koncepci řešení technického vybavení obce obsahující zejména návrh vodohospodářských, energetických a telekomunikačních zřízení, s vyznačením ochranných pásem vyjádřitelných v měřítku mapového podkladu, vymezením ploch veřejně pospěšných staveb a asanačních úprav a stanovením zátopového území zpracovaný v měřítku 1:5000.
C. Schéma hlavního výkresu schváleného územního plánu obce pro potřeby dotčených orgánů státní správy v měřítku 1:25 000.
D. Výkres širších vztahů zpracovaný v měřítku 1:50 000.
Regulace v řešeném území pro jednotlivé plochy, lokality a zóny v současně zastavěném území i zastavitelném území bude definovaná v těchto kategoriích:
Návrhové období územního plánu do roku 2015.
Výhledové období územního plánu do roku 2020.
Od 22. do 25. dubna 2025 čerpá starosta obce dovolenou.
Z důvodu úrazu paní matrikářky nebude možné v tomto období legalizovat, ani vidimovat dokumenty a využívat agendu Czechpoint. (Oveřování listin)
Agendy matriky obce Dubenec
Informace o zpracování osobních údajů
(General Data Protection Regulation)
Informace poskytované správcem nebo zpracovatelem osobních údajů podle Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů), které je přímo použitelné ve všech členských státech EU.